• X gaat de inkomsten uit advertenties gerelateerd aan de oorlog in Gaza doneren aan het Rode Kruis in Israël en Gaza, zo heeft eigenaar Elon Musk laten weten in een tweet.
  • De bekendmaking volgt op het vertrek van grote adverteerders bij het platform, na de publicatie van een rapport over antisemitisme op X.
  • Musk besloot dit weekend de organisatie achter de publicatie, Media Matters, aan te klagen, omdat zij bewerkte beelden zouden hebben gebruikt in hun rapport.
  • Lees ook: Musk in tegenaanval – X spant rechtszaak aan om ‘frauduleuze aanval’ tegen bedrijf

Elon Musk zegt alle inkomsten “uit advertenties en abonnementen die verband houden met de oorlog in Gaza” op zijn social mediaplatform X te doneren aan ziekenhuizen in Israël en het Rode Kruis in Gaza. Dat meldt Musk in een bericht op X.

Een X-gebruiker stelt de vraag hoe Musk zeker weet dat het geld niet in handen komt van Hamas. Musk reageert dat “bijgehouden zal worden hoe het geld wordt besteed, en dat dit via het Rode Kruis/Halve Maan gaat”. Maar hij zegt ook dat “betere ideeën welkom zijn”.

De aankondiging komt op een moment dat verschillende grote adverteerders zijn vertrokken bij X, waaronder Apple, IBM en Disney. Dat gebeurde na het publiceren van screenshots door onderzoeksgroep Media Matters over antisemitisme op X. Op die afbeeldingen waren advertenties te zien onder berichten waarin ideeën van Adolf Hitler en het Derde Rijk werden opgehemeld.

X heeft Media Matters maandag aangeklaagd wegens "een kwaadwillige aanval op het bedrijf". Musk had de rechtszaak afgelopen weekend al aangekondigd. In de aanklacht tegen Media Matters stelt X dat het om bewerkte beelden ging die geen reële weergave waren van wat gebruikers op het platform te zien kregen.

Musk kwam afgelopen week zelf ook al onder vuur te liggen, omdat hij reageerde op een bericht op X waarin werd beweerd dat "Joden de haat tegen blanken aanwakkeren". Hij zei dat de zender van het bericht "de echte waarheid" sprak.

LEES OOK: Elon Musk functioneert niet als CEO van Tesla, stelt een boze topaandeelhouder – Witte Huis veroordeelt techmiljardair, Apple en Disney stoppen met adverteren